Digiopastuksen linjaukset
Kirjastossa annettavan digiopastuksen päätarkoitus on asiakkaan oma oppiminen ja taitojen kartuttaminen. Digiopastajien tehtävä ei ole asiakkaan puolesta tekeminen vaan digiasian äärellä tukena oleminen ja auttaminen opastajan omien taitojen puitteissa.
Kirjaston työntekijät ovat monialaisia ammattilaisia, mutta myös yksilöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki opastajat eivät välttämättä osaa opastaa samoissa digiongelmissa. Pyrimme kuitenkin aina auttamaan parhaan taitomme mukaan.
HUOM. Digiopastuksen asiakas on aina itse vastuussa laitteensa käytöstä ja mahdollisista vahingoista. Suosittelemme myös tutustumaan digituen eettiseen ohjeistukseen ennen digiopastuksen varausta.
Varaa aika digiopastukseen etukäteen soittamalla, laittamalla sähköpostia tai käymällä kirjastossa. Ajanvaraus takaa tarvittavan henkilökunnan määrän ja opastusajan riittävyyden. Samalla pystymme varmistamaan, että digiongelma on sellainen, jossa voimme auttaa.
Digiopastamme
- muun muassa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen peruskäytössä
- internetin peruskäytössä
- ohjelmien ja sovellusten peruskäytössä (esim. sosiaalinen media, sähköposti, tekstinkäsittelyohjelma)
- kirjaston tarjoamien verkkopalveluiden käytössä
- tiedonhaussa
Emme digiopasta
- verkkopankkipalveluissa
- viranomaisasioinnissa
- laitteiden korjauksessa
- haittaohjelmien puhdistuksessa
- asioissa, joissa on vaarana rahallinen tappio asiakkaalle (myynti-ilmoitukset, ostot jne.)
- käyttösääntöjen vastaisessa tai rikollisessa toiminnassa (tekijänoikeus, kopiosuojaus jne.)