Digiopastus
Kirjaston henkilökunta digitukenasi.
Kirjaston henkilökunta digitukenasi.
Aiheuttavatko digiasiat harmaita hiuksia? Tarjoamme kirjastossa vertaistuellista digiopastusta eli opastamme kirjaston sääntöjen puitteissa, työntekijöiden omien kykyjen mukaan ja yhdessä uutta oppien.
Suosittelemme, että varaat ajan etukäteen kirjaston asiakaspalvelusta, jotta voimme taata henkilökunnan ja opastusajan riittävyyden. Varmistamme myös etukäteen, että digiongelma on sellainen, jossa voimme auttaa.
Noudatamme opastuksessa Digi- ja väestötietoviraston digituen eettistä ohjeistusta.
Kirjastossa annettavan digiopastuksen päätarkoitus on asiakkaan oma oppiminen ja taitojen kartuttaminen. Digiopastajien tehtävä ei ole asiakkaan puolesta tekeminen vaan digiasian äärellä tukena oleminen ja auttaminen opastajan omien taitojen puitteissa.
Kirjaston työntekijät ovat monialaisia ammattilaisia, mutta myös yksilöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki opastajat eivät välttämättä osaa opastaa samoissa digiongelmissa. Pyrimme kuitenkin aina auttamaan parhaan taitomme mukaan.
HUOM. Digiopastuksen asiakas on aina itse vastuussa laitteensa käytöstä ja mahdollisista vahingoista. Suosittelemme myös tutustumaan digituen eettiseen ohjeistukseen ennen digiopastuksen varausta.
Varaa aika digiopastukseen etukäteen soittamalla, laittamalla sähköpostia tai käymällä kirjastossa. Ajanvaraus takaa tarvittavan henkilökunnan määrän ja opastusajan riittävyyden. Samalla pystymme varmistamaan, että digiongelma on sellainen, jossa voimme auttaa.